Powered by Blogger.

Friday 16 September 2011

review : Langsir Biji Remia - Noor Suraya

 
Langsir Biji Remia
Penulis : Noor Suraya
Terbitan : Jemari Seni
Kategori : Si Manis 17
ISBN: 978-967-0201-13-9
Harga: RM17 (Sem. Malaysia)/
RM19 (Sabah/Sarawak
Rate : ****
 


Untuk sinopsis anda boleh baca disini

Kak Su, antara penulis yang aku kagumi. Aku jatuh cinta dengan bahasa Kak Su yang lembut menyapa mata. Teratur dan berseni. Kak Su bercerita, menegur dalam sinikal yang halus. Tulisan Kak Su sentiasa ada pengajaran.

Seperti novel-novel Kak Su yang terdahulu, novel ini juga tidak menghampakan aku. Kisah hidup Duha Hafa yang berliku. Penuh dengan dugaan. Kak Su mengajar aku bahawa kekurangan itu bukan untuk merendahkan diri. Tapi kekurangan itu merupakan satu kelebihan yang mungkin tak kita sedar.

Novel ini pada aku, secara sinikalnya juga menyampaikan kepada pembaca agar jangan terlalu menganggungkan budaya atau sastera barat kerana sastera Melayu itu juga tidak kurang hebatnya. Tamadun Melayu itu juga tidak kurang gahnya.

Terima kasih pada teman mayaku, Aiman! yang mengenalkan aku dengan Kak Su. Dengar karya-karya Kak Su secara lebih spesifik lagi. Pada anda yang gemar membaca, tulisan ini merupakan recommendation ku kepada kalian kalau anda ingin mencari sesuatu.

Bahasa Kak Su seperti biasa, santai dan penuh santun. Lembut menyapa rasa. Mudah difahami tanpa perlu ditelah maksudnya.

No comments:

Post a Comment

infomasi

1. #UMobileBB gears you up for work and play. Get a BlackBerry today for as low as RM399!
2. Who’s d bigger chicken? Hitz.Fm is bringin back #RevengeofTheChicken with a vengence. Play to win ur share of RM60000
3. 1 click & it's downloaded straight to ur mobile. Be warned, #TheCube
is highly addictive ;) 4. Nasi Lemak vs Roti Canai. Touchscreen vs Keypad. Which do u prefer? Vote for it & win a HTC ChaCha! #HTCLikeItPushIt
5. Work, play, music all in one with #CelcomSamsungGalaxy !

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP